2013. február 17., vasárnap

Eclaire - francia fánk

Már vége van a farsangnak, így a fánk-szezonnak is - hivatalosan. Engem túlságosan izgatott ez a süti ahhoz, hogy holmi népszokásokat betartsak. Érdekelt ez az égetett tészta-dolog, sosem sütöttem még ezzel a technikával. Elolvastam pár eclaire receptet az interneten, angolul, magyarul, svédül, meg a hozzászólásokat is. Ekkor kicsit megijedtem, olvastam palacsintaként szétterülő készítményekről, meg inkább harci eszközként használható száraz és kemény fánkokról is. Úgyhogy maradtam a jól bevált svéd szakácskönyvnél (Vår kokbok) és a nyomtatott szó hatalmában bíztam, ami az alapreceptet illeti. (Nem csalódtam még ebben a könyvben.)


Mi kell hozzá? Hihetetlen, hogy ennyire kevés hozzávalóból ennyire mutatós és finom sütit lehet készíteni. Persze másféle krémmel is meg lehet tölteni, de szerintem ez a legegyszerűbb. Ebből a mennyiségből 14 darab készül.
  • 2 dl víz
  • 50 gr vaj
  • 2 dl liszt
  • 3 db tojás
  • 100 gr fekete csokoládé
  • 100 gr natúr sajtkrém
Mit kell vele csinálni?

A sütőt melegítsük elő 200 fokra, sütőpapírral béleljünk ki egy tepsit.

A vizet és a vajat főzzük össze, lehetőleg egy teflonbevonatú lábasban. Adjuk hozzá a lisztet apránként, keverjük folyamatosan, nagy, gyors, erős mozdulatokkal, elkeverve az esetleges csomókat. Akkor van kész, ha teljesen elválik az edény falától - bár ez egy teflon bevonatú edénynél nem nehéz. Ha kész, vegyük le a tűzhelyről, és egyenként keverjük bele a tojásokat. Itt is határozottan kell dolgozni.

Az elkészült tésztát töltsük nyomózsákba, és tetszőleges fejet használva nyomjunk hosszúkás formákat a sütőpapírra.


Süssük ki őket a sütőben 20-25 perc alatt. Ne nyitogassuk a sütőt közben. Szépen felemelkednek majd, és akkor készültek el, ha szép aranybarnák. Hagyjuk kihűlni, majd vágjuk le a tetejüket.

A krémhez a csokit olvasszuk meg vízgőz fölött, ügyelve a hőmérsékletre: a fekete csokit 50 foknál ne melegítsük tovább. Ha nincs mérőnk, akkor egyszerűen csak óvatosan olvasszuk, ha már csak pár csokidarab úszik a masszában, vegyük le a vízfürdőről, és keverjük el.
Az olvadt csoki egy részét keverjük bele a sajtkrémbe, de egy részét hagyjuk meg a díszítéshez. A csokis krémet töltsük nyomózsákba, vagy egyszerűen csak kenjük meg vele a félbevágott fánkokat. Tegyük rá a tetejüket.


A maradék olvasztott csokival kenjük meg a fánkok tetejét, vagy egyszerűen locsoljuk meg vele őket. Ez után tároljuk hűvös helyen, hogy megszilárduljon benne a krém és a tetején a csoki.


Másnap:




2 megjegyzés:

  1. Jajj nekem! Ez merénylet az ízlelőbimbók és a kilók ellen! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyira nem vészes, cukor nincs is benne azon kívül, ami a csokiban van. :) Persze a natúr krémsajtba tehetünk, ha túl savanykás, de nekünk pont így ízlett. :)

      Törlés